Sverige behöver lämna WHO

Jakob Forssmed - urklippt
Picture of Redaktionen

Redaktionen

Vi som driver ExitWHO.se är engagerade medborgare, läkare och sjuksköterskor från hela Sverige.

Socialministern Jakob Forssmeds brevhandläggare svarar på vårt brev till socialministern

Den 12 december skickade vi vårt öppna brev till socialminister Jakob Forssmed. Den 21 december fick vi nedanstående svar av Eleonor Johansson brevhandläggare på Socialdepartementet.

Först vår summering av Eleonor Johanssons svar.

Eleonor Johanssons svar kan anses bristfälligt på flera punkter, särskilt med avseende på att hon inte direkt och detaljerat adresserar de specifika frågorna och oro som framförts i den ursprungliga skrivelsen:

  1. Saknar direkt adressering av suveränitetsfrågor: Johansson missar att direkt svara på hur de föreslagna förändringarna i IHR och det globala pandemifördraget kan påverka Sveriges suveränitet inom folkhälsopolitiken, vilket var en central fråga i skrivelsen.
  2. Otillräcklig information om den demokratiska processen: Hon tillhandahåller inte tillräckligt med information om hur regeringen ser på den internationella processen genom vilken dessa förändringar har föreslagits och diskuterats, och om processen anses vara transparent och demokratisk.
  3. Ingen garanti för skydd av mänskliga rättigheter: Även om Johansson nämner att de grundläggande mänskliga rättigheterna skyddas av grundlagen, ger hon inte ett klart svar på hur regeringen kan garantera att dessa rättigheter inte påverkas av de föreslagna förändringarna i IHR.
  4. Ingen diskussion om tvångsmedicinering och censur: Det finns ingen diskussion eller åsikt presenterad gällande frågor om WHO:s potentiella befogenheter att kräva medicinska undersökningar eller censurera information, vilket var en oro uttryckt i skrivelsen.
  5. Ej besvarade frågor om ekonomisk påverkan: Johansson nämner inte vilka finansiella konsekvenser Sverige kan stå inför på grund av WHO:s föreslagna utökade befogenheter eller hur regeringen planerar att hantera dessa potentiella kostnader.
  6. Brist på detaljer kring översyn av förändringsförslagen: Även om det nämns att över 300 förslag har inkommit till WHO, ges ingen information om hur regeringen planerar att granska och bedöma dessa förslag.
  7. Ingen information om öppen debatt eller lagändringar: Det finns ingen detaljerad information om när och hur de föreslagna ändringarna kommer att diskuteras öppet eller vilka specifika lagändringar som redan trätt i kraft eller utreds i Sverige för att anpassa sig till de föreslagna förändringarna.
  8. Utelämnande av åtgärder mot påstådda regelvidriga förfaranden: Johansson adresserar inte de frågor som rör påstådda regelvidriga förfaranden inom WHO och vilka åtgärder Sverige kan vidta för att säkerställa en transparent och rättvis process inom organisationen.

Genom att inte direkt och utförligt adressera dessa punkter lämnar Eleonor Johanssons svar utrymme för tolkning och ytterligare frågor, vilket vi upplever som bristfälligt och allvarligt, särskilt gällande de mest pressande och specifika frågorna i den ursprungliga skrivelsen.


Hej,

Tack för er skrivelse till socialminister Jakob Forssmed. Jag har blivit ombedd att svara.

Covid-19-pandemin blottlade grundläggande brister i den globala beredskapen att svara på omfattande hälsokriser, vilket fick långtgående konsekvenser. Exempelvis förlorades värdefull tid innan världen alerterades, många länder var inte var förberedda trots tydliga varningstecken och många reagerade för sent. Förutom virusets konsekvenser för sjuklighet och dödlighet fick pandemin även stora negativa effekter på länders hälsosystem och på samhällen i sin helhet. Bristen på samordning ledde sannolikt till att krisen förvärrades samtidigt som effekterna på ekonomi och handel påverkade hälsan för många.

Covid-19-pandemin har visat hur hälsohot riskerar att lamslå hela samhällen. Det är inte en fråga om om utan när nästa pandemi slår till. För att undvika att nästa hälsohot utvecklas till samma världsomspännande kris som covid-19-pandemin behöver vår gemensamma förmåga att förebygga hälsohot och ha god beredskap stärkas.

WHO är FN:s fackorgan för hälsofrågor med uppdrag att leda och samordna internationellt hälsoarbete, utfärda standarder och riktlinjer och på vetenskaplig grund stödja medlemsländernas regeringar i att genomföra bästa möjliga hälso- och sjukvårdspolitik. I uppdraget ligger även att agera som samordnande kraft i det globala hälsoarbetet.

Pandemier är världsomspännande och kräver internationellt samarbete. WHO spelar en nyckelroll inom det internationella arbetet vad gäller pandemiberedskap och respons. WHO är det organ inom FN som har mandat att samla världens hälsoministrar. Därför kom världens länder samman i WHO för att besluta om ett mandat att förhandla fram ett globalt pandemifördrag och inleda en översyn av det internationella hälsoreglementet, IHR.

IHR är ett legalt bindande ramverk framförhandlat av WHO:s medlemsländer. Syftet är att förebygga, förhindra och hantera gränsöverskridande hälsohot med minsta möjliga påverkan på internationell handel och trafik. IHR bygger på ett nationellt och internationellt samarbete för att så tidigt som möjligt upptäcka och begränsa spridningen av smittsamma sjukdomar och ämnen som kan utgöra ett internationellt hot mot människors hälsa, både inom Sverige och över gränserna till andra länder. IHR omfattar samtliga allvarliga hälsohot, såväl kemiska, biologiska som radionukleära hot (CBRN) samt hälsohot med miljö- eller okänt ursprung, oavsett om dessa sprids avsiktligt eller oavsiktligt. I Sverige har IHR genomförts genom lagen (2006:1570) om skydd mot internationella hot mot människors hälsa som trädde i kraft den 15 juni 2007 (se prop. 2005/06:215). Den senaste ändringen i lagen trädde i kraft den 1 januari 2020 och var föranledd av att beteckningen för kommuner på regional nivå ändrades från landsting till region.

Syftet med ett globalt pandemifördrag och översynen av det internationella hälsoreglementet, IHR, är att göra alla världens länder säkrare och bättre rustade för nästa pandemi. Syftet är inte att frånta stater deras förmåga eller skyldighet att agera i händelse av en pandemi.

Förhandlingarna om ett pandemifördrag och revideringen av IHR syftar varken till att etablera en ny global organisation, begränsa Sveriges eller andra staters möjlighet eller skyldighet att agera vid en hälsokris eller tilldela WHO befogenheter på medlemsstaternas bekostnad.

Regeringens målsättning med förhandlingarna är att få till stånd ett ändamålsenligt internationellt regelverk som kan stärka det multilaterala samfundets förmåga att förebygga och hantera pandemier. Målet är också att bidra till god nationell, regional och global beredskap och kapacitet att hantera pandemier. Detta i syfte att undvika att utbrott utvecklas till allvarliga kriser som riskerar att lamslå samhällen såsom covid-19-pandemin.

Den svenska hållningen är att nuvarande regelverk i stora delar är bra, och att bristande efterlevnad hos länderna är ett större problem. Pandemin har illustrerat vikten av att samtliga länder följer samma regelverk. Utgångspunkten för svensk del är därmed att IHR:s syfte och omfång inte ska förändras jämfört med i dag, men att brister såsom svag uppföljning behöver åtgärdas.

De grundläggande mänskliga rättigheterna och friheterna skyddas av grundlagen. IHR kommer inte att påverka dessa rättigheter.

Samtliga 194 medlemsländer har haft möjlighet att föreslå ändringar av IHR; över 300 förslag har inkommit och långt ifrån alla kommer bli verklighet. Ändringsförslagen har sammanställts och kommenterats av en översynskommitté (the Review Committee regarding Amendments to the IHR (“Review Committee”)) i en rapport. Rapporten som tagits fram av översynskommittén är en expertrapport utifrån medlemsländernas ändringsförslag. Den gedigna rapport som expertgruppen publicerat är ett viktigt bidrag till förhandlingarna och finns tillgänglig på WHO:s webbplats: Report of the Review Committee regarding amendments to the International Health Regulations (2005) (who.int)

Mer information om översynen av IHR och pandemifördraget finns på WHO:s webbplats:
IHR: WHO | Working Group on Amendments to the International Health Regulations (2005)
Pandemifördraget: WHO | Intergovernmental Negotiating Body

Förhandlingarna om ett pandemifördrag och översynen av IHR utgörs av multilaterala förhandlingar som Sverige deltar i på samma grunder som andra FN-medlemsländer och som genomförs på många andra sakområden. Regeringen håller riksdagen informerad i frågan löpande och information om pågående förhandlingar finns öppet på bland annat WHO:s webbplats.

Det finns ännu inga färdigförhandlade artiklar eller fördrag för regeringens del att ta ställning till. När detta finns kommer regeringen att ta ställning till det i sedvanlig ordning. Om riksdagens godkännande krävs för att Sverige ska kunna ingå fördraget kommer ett sådant att inhämtas.

Förhandlingarna pågår till maj 2024 då ett förslag ska presenteras för WHO:s medlemsländer.

Med vänlig hälsning

Eleonor Johansson

Brevhandläggare
Socialdepartementet

Dela det här inlägget

Kommentera det här inlägget

Ett svar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Skriv på uppropet här

OBS! Sök efter Civist i mejlkorgen för att bekräfta din signatur!